Guidance

Vervoersorganistie, HR manager.

"Het management van de afdeling had vooraf weinig vertrouwen… Medewerkers van de afdeling begonnen zich echter al heel snel, sommigen zelfs al direct na de intake, anders te gedragen…"

“De afdeling planning, verantwoordelijk voor de korte termijnplanning voor 2600 man rijdend personeel werd gecentraliseerd en gesaneerd. De opdracht die Marjo kreeg luidde: ‘ontwerp een aanpak waarin voor deze doelgroep en deze situatie een passende wijze van begeleiding en coaching wordt aangeboden. Hou daarbij rekening met het feit dat een redelijk groot aantal mensen veel weerstand heeft tegen de voor hen zeer ingrijpende veranderingen. Marjo heeft een complete aanpak voorgesteld die bestond uit een aantal onderdelen en fases. Een mix van individuele begeleiding, groepscoaching en trainingen waarbij iedere deelnemer zijn/haar leertraject kon doorlopen en sessies ten behoeve van het afdelingsmanagement.

Het management van de afdeling had vooraf weinig vertrouwen in de resultaten van een training op het gebied van persoonlijke effectiviteit voor deze doelgroep en in deze situatie. Medewerkers van de afdeling begonnen zich echter al heel snel, sommigen zelfs al direct na de intake, anders te gedragen. Veel mensen begonnen ook al snel uit te zien naar de training en een aantal begon plezier te krijgen in eigen, maar ook andermans leerproces. Uiteraard waren er ook mensen bij die zich met hand en tand verzetten tegen de impliciete boodschap/opdracht: “verander je gedrag !” Uiteindelijk zwichtten ook deze mensen. Marjo is in staat om voor ieder individu de juiste toon en aanpak te vinden; zij weet op een heel prettige, niet bedreigende wijze te vertellen wat ze ziet en is goed in staat steeds terug te grijpen naar hetgeen zich tegelijkertijd op proces- of groepsniveau afspeelt. En ze had de zaak enorm strak en goed georganiseerd. Wij kijken terug op een hele fijne en bijzondere ervaring.”

- Manager, Vervoersorganisatie 


“Vanwege de grote verschillen in de (culturele) achtergrond van beide musea is tijdens de opleidingsperiode de hulp ingeroepen van het managementadvies bureau AveNu. Het teamgevoel is hierdoor toegenomen wat men tot op de dag van vandaag als zeer prettig ervaart.”

“Toen Het Rijksmuseum Amsterdam en het Van Gogh Museum besloten om een samenwerkingsverband op te starten op het gebied van beveiliging was het streven om te komen tot samenwerking in één centrale meldkamer. Marjo had ik gevraagd om een aantal teamsessies, waarin de leidinggevenden elkaar beter zouden leren kennen en voorbereid zouden worden op de verschillen in beide organisatieculturen. Het teamgevoel is hierdoor toegenomen wat men tot op de dag van vandaag als zeer prettig ervaart.” 

- Adjunct Hoofd, Van Gogh Museum


“Op simpele en duidelijke wijze werden er zaken blootgelegd die spelen en lastig benoembaar zijn”.

“Mijn immer aanwezige weerzin en wantrouwen tegen "hulp-sessies" op en wegens het werk heeft tijdens de sessie met Marjo niet gewerkt. De manier waarop zij ons team begeleidde, was ontspannen, degelijk en niet dwingend. In bepaald opzicht beslist een eye-opener. Op simpele en duidelijke wijze werden er zaken blootgelegd die spelen en lastig benoembaar zijn. Zonder direct confronterend te zijn, tenslotte moet je met je collega’s dagelijks door!, kon er worden gesproken over issues die van belang zijn en waarmee
wij nu dan ook nog steeds aan de slag zijn! Prima dus!”

- Communicatieadviseur, Belastingdienst 


“Mede dankzij haar ondersteuning bied ik P&O-dienstverlening op een meer strategisch niveau aan. Daarnaast ontwikkelde zij voor ons de personeelsbeoordelingscyclus en trainde ze, meerdere malen inmiddels, het management in het voeren van jaarplan- en beoordelingsgesprekken. Nog steeds fungeert zij incidenteel als mijn sparringpartner.”

“Voor het maken van een professionaliseringsslag op P&O-gebied hebben wij Marjo ingeschakeld. Ze maakte een quick scan van de P&O afdeling en adviseerde me – als niet P&O’er van huis uit - over te ontwikkelen beleid en instrumenten. Marjo heeft mij onder andere ondersteund bij de totstandkoming van de personeelsbeoordelingscyclus en bij het opzetten van het organisatiebrede personeelsontwikkelingsbeleid. Mede dankzij haar slagvaardige en pragmatische aanpak ben ik in staat gesteld mijn P&O-dienstverlening op een meer strategisch niveau aan te bieden. Nog steeds fungeert zij incidenteel als mijn sparringpartner. Ook heeft Marjo – meerdere malen inmiddels – het management getraind in het voeren van jaarplan- en beoordelingsgesprekken. De gezamenlijk en op prettige wijze voorbereide trainingen worden ook door de managers positief ontvangen: gedegen kennis en ervaring van de onderwerpen en bekwaam in het begeleiden en sturen van soms lastige discussies. Marjo vindt snel en gemakkelijk aansluiting. Het resultaat is dat we nu werken met een succesvolle beoordelingscyclus, waarbij medewerker en manager nauw betrokken zijn. Tenslotte heb ik bij Marjo een persoonlijk coachingstraject gevolgd. Aan haar prettige maar to the point aanpak en werkwijze bewaar ik zeer goede herinneringen. Het heeft me geholpen om mij beter te profileren. Ook heeft zij een aantal collega’s succesvol en op prettige wijze gecoacht. Kortom, ik kan Marjo vanwege haar brede kennis en ervaring, haar aanpak en haar persoonlijkheid van harte aanbevelen!”

- Afdeling HR, bij vastgoed zorgsector


"In deze gesprekken heeft Marjo het voor elkaar gekregen deze man langzaam zichzelf te laten zijn. Heel systematisch heeft ze hem laten inzien wat er gebeurde wanneer hij een ruimte binnenkwam en hoe hij dit kon beïnvloeden. De rol van Marjo hierin is essentieel geweest.” 
“Daarbij gaat Marjo uit van de natuurlijke kracht en kwaliteiten die mensen hebben. De medewerkster heeft een enorme slag gemaakt, had veel oud zeer te verwerken, maar is weer op het juiste pad gebracht door Marjo…”

“Ik heb Marjo ingeschakeld bij twee coachingstrajecten waarbij het met name ging over de wijze van presenteren van twee medewerkers. Marjo heeft laten zien dat wanneer er vertrouwen is er veel gezegd kan worden. De sessies leidden er toe dat de medewerkster meer inzicht in zichzelf kreeg. Marjo hield haar een spiegel voor en uiteindelijk kwam zij zelf tot de ontdekking dat sommige dingen ook anders kunnen. Daarbij gaat Marjo uit van de natuurlijke kracht en kwaliteiten die mensen hebben. De medewerkster heeft een enorme slag gemaakt, had veel oud zeer te verwerken, maar is weer op het juiste pad gebracht door Marjo. Zij gaf aan dat Marjo de zaken snel door had en het goed kon verwoorden en overbrengen op haar. Kortom, zowel de medewerkster als ik waren zeer tevreden over het resultaat en zijn dat nog steeds. De tweede is een man die een norse, negatieve uitstraling had, terwijl hij niet nors is en juist zeer betrokken is. Marjo heeft bij hem het ijs vlot weten te breken en dat heeft geresulteerd in een aantal zeer goede gesprekken. In deze gesprekken heeft Marjo het voor elkaar gekregen deze man langzaam zichzelf te laten zijn. Heel systematisch heeft ze hem laten inzien wat er gebeurde wanneer hij een ruimte binnenkwam en hoe hij dit kon beïnvloeden. De rol van Marjo hierin is essentieel geweest. Ik was bij de evaluatie en daarin vertelde de man dat hij enorm veel aan Marjo heeft gehad. Hij heeft geleerd om zich te presenteren en zich steeds weer terug te pakken”.

Teammanager, Vervoersorganisatie